Církev a podnikání
Autor: Miroslav Machálek - Číslo: 2015/2 (Dialog)
Redakce tlumočí otázku mnoha čtenářů a autorů: Proč u nás neexistuje církevní periodikum, v němž by (ve větším rozsahu, než jaký může poskytnout naše rubrika Dialog) mohly svobodně vycházet texty poctivě uvažujících „neprivilegovaných“ křesťanů, které by české církvi, částečně ještě postkomunisticky zatížené, umožňovaly normální sebereflexi a zdravé duchovní a morální zrání? Závažná výzva pro nás všechny: čtenáře, autory, redaktory, vydavatele.
Součástí života naší církve začíná být fenomén podnikání, což přináší určité nebezpečí pro evangelizaci. Vzhledem k tomu, že přes dlouhodobé jednání o restitucích nedošlo k přípravě dostatečného množství odborníků, které by personálně zajistilo správu poměrně rozsáhlého majetku, bude zřejmě nutno brát odborníky i z běžného podnikání. Existuje tedy reálné nebezpečí liberalizace podnikání i na církevním poli. Jak jsem se mohl přesvědčit, priority podnikatelů se často diametrálně liší od sociální nauky církve a evangelia, u těch katolických nevyjímaje. A mám dost velké pochybnosti i o tom, že sociální nauku znají ti, kteří by měli nad jejím dodržováním podnikateli mít určitou kontrolu, zejména za situace, kdy jakýkoliv úlet v této oblasti by byl vítaným materiálem pro bdělé sdělovací prostředky. Nedostatečnou znalost sociální nauky a evangelia jsem mohl poznat při některých živých i televizních diskusích, zejména když zástupci církve přicházejí nepřipraveni, bez podrobnějšího seznámení se s konkrétními kauzami, a spoléhají se, že s odvoláním na zákon zcela vystačí. Zejména v televizním vysílání nejde o to pouze obstát v diskusi s protivníkem, ale jde i o přesvědčení diváků. A to, jak často slyším, se moc nedaří.