Komentář překladatele k článku Petry Skálové (TT 2/2008)
Autor: Miloš Voplakal - Číslo: 2008/4 (Dialog)
Na prvním místě autorka pojednává o požadavku jáhenského svěcení žen. V této souvislosti uvádí názory, že jáhenské svěcení by nemělo být považováno za předstupeň kněžského svěcení, že kvůli jednotě ordo by nemohlo být zdůvodněno vyloučení žen z kněžského svěcení, a že by vůbec mělo dojít k restrukturalizaci ordo.
V dalších odstavcích se brojí proti „klerikálnímu obrazu jáhna“ a argumentuje se Druhým vatikánským koncilem. Bylo by namístě uvést povinnosti jáhna podle čl. 29 Lumen gentium: udělovat křest, uchovávat a rozdělovat eucharistii, být přítomen jménem církve při uzavírání manželství atd. Tyto výslovné úkoly se odmítají a žádá se odpovědnost při vedení církve. Odmítá se dokonce i pomoc lidem v konkrétní materiální nouzi a místo toho má být jáhen svobodný k zastávání lidských práv (pozn. 25).
Z dalších citovaných příspěvků vyplývá požadavek vedoucí úlohy jáhna ve farnosti a praví se, že koncilní model jáhna, který vykonává svou službu ve farnosti v zastoupení biskupa a podobně jako kněz má ve farnosti vedoucí úlohu, se zvolna prosazuje. Odmítá se model hierarchického odstupňování a žádá se přiřazení přímo k biskupovi. Jeden z citovaných jáhnů dokonce tvrdí, že farnost je dnes možné konstituovat jen sociálně charitativní činností a snad už vůbec ne bohoslužebnou činností kněze (pozn. 32).
Odmítá se hierarchické uspořádání církve (pozn. 42) a vertikální uspořádání úřadu svěcení, protože „pro dnešního křesťana nenabízí žádný teologický zájem“.
Autorka označuje svůj text za výzkumnou zprávu (Forschungsbericht), ačkoli se jedná o excerptum z jediného německého časopisu Diaconia Christi, jak dokládají všechny uvedené citace, nicméně celkový dojem z německy mluvící oblasti je smutný. Jáhenská služba se jeví jako touha po moci a snaha měnit církevní řád, mj. nátlakem na kněžské svěcení žen. Buďme rádi, že hmotná situace naší církve nedovoluje zaměstnávat ve farnostech podobné „reformátory“.