Církevní pomáhající organizace ve světle encykliky Deus caritas est

Autor: Ester Danihelková - Číslo: 2006/4 (Praxe)

Příspěvek přednesený na Interdisciplinárním kolokviu k encyklice Deus caritas est, které pořádala Katedra křesťanské sociální práce CMTF UP 4. 5. 2006.

Ve druhé části encykliky vidím několik důrazů, které mohou mít konkrétní dopad na podobu instituce — organizace, v níž se Boží láska uskutečňuje prostřednictvím služby jednotlivce, ale také skupiny, týmu, kolektivu lidí, mezi nimiž vznikají vazby a kteří ovlivňují obraz instituce v očích celé veřejnosti.

Co encyklika přináší pro 16 let fungující české charitní organizace i pro celou situaci v českém občanském sektoru, bude jistě předmětem dalších úvah a příspěvků, v delším časovém horizontu.

I. Láska (caritas) jako úloha církve

Úloha pro jednotlivého věřícího, ale i pro celou církevní komunitu zní: „Láska potřebuje také organizaci jakožto předpoklad uspořádané komunitní služby“.1

1 Benedikt XVI. Encyklika Deus caritas est. Český překlad: Paulínky, 2006, s. 30.

Tady se nabízejí otázky: Jaká má organizace být? Jaké má poslání, jaká je vize, jak jsou definovány strategické cíle, na jakých hodnotách je organizace postavena a jak její hodnoty dokážou její představitelé prezentovat? Jsou s těmito hodnotami ztotožněni i všichni pracovníci? Jak vypadá celkový koncept organizace? Jde vždy o psaná pravidla?

Zvykli jsme si zařazovat církevní organizace do širokého spektra občanských organizací. Řada znaků, které jsou v definicích občanských organizací, je vlastní i církevním organizacím. I církevní organizace je sociálně technický systém, který sleduje své cíle, a tak, jako ostatní systémy, sestavuje plány, dělá rozhodnutí, kontroluje, zaměstnává pracovníky, které musí motivovat. Hospodaří se svými zdroji a dosahuje výnosy, sleduje své výsledky. Jde o produktivní systém, jehož působení je umožněno plněním řídících úloh prostřednictvím managementu.

Právě v církevních organizacích však můžeme sledovat příčiny, pro které se lidé v těchto institucích managementu brání:

1. Cíle občanských organizací, a církevních zvlášť, mají komplexnější a vícedimenzní charakter, v němž je mnoho komponent kvalitativního původu. To ztěžuje měření dosaženého cíle. Vyžaduje to proto precizně zformulovaný strategicky orientovaný cíl. Nová encyklika nabízí základnu, na níž může být formulován cíl i to, čím bude jedinečný ve srovnání s definováním cílů jiné občanské organizace. Tady jde o úkol uplatňovat lásku ve formě organizované aktivity věřících.

2. Jakou strukturu organizace má (formální i neformální)? V církevních organizacích, tak jako v jiných občanských organizacích, probíhají většinou různé fáze organizačního vývoje. Změny v organizační struktuře jsou formulovány jinak než v ziskové sféře. Spektrum organizačních systémů církevních organizací sice není široké, ale i v rámci jedné církve nalézáme různé formy organizace. Srovnejme jen organizační strukturu olomoucké arcidiecéze a brněnské diecéze. Systém řízení je jiný. Tady je velký úkol před managementem církevní organizace, aby řešil otázky volby typu organizační struktury, ale také problém změny, rozdělení formálních a neformálních činností, postavení kontrolních orgánů, apod. Pro tyto instituce je typická vlastní forma byrokracie a různé formy rozhodování. Opět výzva pro management.

3. Jaké jsou v organizaci vztahy mezi lidmi, jak se organizace chová k zákazníkům-klientům? Jsou to instituce zaměřené na vztahy, nebo na úkol? Personální management je v církevních organizacích ovlivňován diferencovanými personálními strukturami (placenými zaměstnanci, dobrovolníky). Pro management je typické zatížení a přetížení. S tím jsou spojeny různé požadavky na zabezpečení a strukturalizaci stavu zaměstnanců a vedení pracovníků. Pokud k sobě přistupují jednotlivci v lásce, je i struktura naplněna láskou, která se ve službě naplňuje. Platí to ale pro všechny pozice v hierarchii organizace? Napadá mne spojení láska — úcta. Dovedeme si snadno představit, že k nadřízenému máme mít úctu. Ale daří se vždy a všem nadřízeným projevovat úctu vůči podřízeným? Jak skloubit požadavek na budování dobrých vztahů a zároveň na vysoký výkon? O jaký styl řízení v charitativních institucích usilujeme? Týmový přístup je charakterizován snahou zaujmout lidi pro společný cíl. Čím větší vtažení lidí do řešení problémů, tím větší prostor pro jejich tvořivé uplatnění, a čím větší vliv na rozhodování, tím více energie úkolu věnují. Společná musí být základní motivace: „jeden a týž cíl, totiž opravdový humanismus, který v člověku uznává Boží obraz a chce člověku pomáhat k tomu, aby vedl život odpovídající této důstojnosti“.2

2 Tamtéž, s. 45.

Daly by se nalézt ještě další příčiny, pro které se organizace managementu brání, např. finanční záležitosti, tvorba cen, marketing.3

3 Srov. Majdůchová, H. Neziskové organizácie. Bratislava: Sprint, 2004, s. 32.

I přes jednoznačnou argumentaci o potřebě a nezbytnosti managementu v občanských organizacích existuje ještě v této oblasti značný deficit. Problémy managementu tam mají komplexní charakter a sotva jsou zvládnutelné běžnými metodami a nástroji managementu. Techniky managementu byly vyvinuty pro ziskovou sféru a potřeby komerčních firem a není jednoduché je aplikovat v občanských či církevních organizacích. Vzdělání manažerů neodpovídá nezbytným požadavkům. Organizace jsou řízeny osobami, které jsou vzdělány v úplně jiných oblastech a nemají manažerské vzdělání. A tady rovněž platí, že

„je v první řadě třeba dbát na odbornou kompetenci (...) Odborná kompetence je první a základní předpoklad, ale sama o sobě nestačí, jedná se totiž o lidské bytosti, které potřebují něco víc nežli pouze technicky správně prováděnou péči. Potřebují lidskost. Potřebují pozorné srdce.“4 Odlišnost těch, kteří pracují v charitativních institucích, spočívá v tom, že „se neomezují pouze na správné vykonávání toho, co je potřeba, ale navíc věnují druhému pozornost (...) aby ti druzí zakoušeli bohatství jejich lidskosti (...) láska k bližnímu pro ně už nebude uložené přikázání, ale důsledek vyplývající z jejich víry, která se stává činnou v lásce (srov. Gal 5,6)“.5

4 Benedikt XVI. Encyklika Deus caritas est. Český překlad: Paulínky, 2006, s. 46—47.

5 Tamtéž, s. 47.

Jaké jsou vztahy k ostatním organizacím (k ostatním občanským organizacím, ke komerčním, financujícím, jiným církevním organizacím)? Čím se vyznačují? Opět je důležitá výzva z této encykliky: plodnost vazeb, transparentnost, věrnost vůči povinnosti vydávat svědectví lásky, schopnost „ovlivňovat křesťanským duchem také občanské instance“.6 Často se setkáváme s pohledem veřejnosti na církevní organizace plným obav. Z čeho? Že bude člověk k něčemu nucen, že zde nejsou prostředky k zaplacení lidí, že je zde kolektiv, který mezi sebe nikoho nepustí. Církevní organizace by měla usilovat o to, aby ve svých vztazích navenek dávala najevo hodnoty, které jsou jí vlastní — gesta lásky, upřímnou pozornost, schopnost dát druhému víc než vnější potřebné věci, pohled lásky, která vychází z vnitřního setkání s Bohem.7

6 Tamtéž, s. 44.

7 Srov. tamtéž, s. 27.

Pokud jde o průhlednost, transparentnost církevních organizací, a v širším pojetí občanských organizací, z výzkumu občanského sektoru v rámci mezinárodního výzkumného srovnávacího projektu bylo zjištěno, že právě tato hodnota má výrazně nižší stupeň hodnocení než např. tolerance, rovnost, demokracie či boj proti chudobě.8 Jelikož stojí na křesťanských hodnotách, nesmí být v církevní organizaci místo pro korupci a netoleranci. Zde jde o uplatňování lásky, nezištně a bez vnucování. „Úkolem charitativních organizací církve je, aby právě toto vědomí ve svých vlastních členech posilovaly, a to takovým způsobem, aby se svým jednáním i svým slovem, mlčením i příkladem stávali věrohodnými Kristovými svědky.“9

8 Srov. Vajdová, T. Česká občanská společnost 2004 po patnácti letech rozvoje. Praha: CIVICUS, 2005, s. 48.

9 Benedikt XVI. Encyklika Deus caritas est. Český překlad: Paulínky, 2006, s. 49.

II. Struktury služby (vliv církevních institucí na ostatní)

Z praxe známe mnoho iniciativ, které svědčí o spolupráci mezi státními a církevními institucemi. „Církevní instance prostřednictvím průhlednosti své činnosti a věrnosti vůči povinnosti vydávat svědectví lásce budou moci ovlivňovat křesťanským duchem také občanské instance, když bude upřednostňována oboustranná spolupráce, která jistě výrazně přispěje k účinnosti charitativní služby.“10 Tady se musejí církevní instituce učit od občanských a naopak, zejména v otázkách manažerského myšlení. Konkrétní specifikace manažerského systému je stanovena prostřednictvím vnějších vlivů. Čím je tlak vnějšího okolí vyšší, tím zesiluje tlak na důsledné uplatňování a profesionalizaci managementu.

10 Tamtéž, s. 44.

Nejde jen o spolupráci občanských a církevních organizací, ale také stále nutnější potřebu spolupráce se ziskovými, podnikatelskými subjekty. A veliké rezervy jsou ještě v české společnosti v chápání užitečnosti spolupráce mezi církevními institucemi různých církví. Tady vidím veliký přínos Benedikta XVI., který vychází patrně z dlouholeté spolupráce církví a jejich institucí v německém prostředí a předává tuto zkušenost dál, do všech zemí a církví.

Právě pro církevní instituce je velmi důležité téma dobrovolnictví. V blízkosti církevních organizací existuje obrovský potenciál pro dobrovolnou službu. Můžeme sledovat různé formy dobrovolnictví a různé motivy pro dobrovolnou službu: „(...) dávat ne něco ze svého, nýbrž sebe samého.“11 Proto bychom si měli odpovědět na tyto otázky:

11 Tamtéž, s. 52.

— Kdo má nejčastěji zájem o dobrovolnou službu, co vede člověka k této činnosti?

— Jaké jsou formy dobrovolné práce (co může dobrovolník v organizaci dělat, jaký je jeho přínos pro organizaci a jaký pro něj samého, co si dobrovolník odnáší, čeho se mu dostalo ze strany organizace, od samotného klienta, co našel v církevní instituci jiného než v jiné organizaci)?

— Jak jsou v charitních institucích připravovány dobrovolnické pozice?

— Jak probíhá výběr dobrovolníků a jejich následná koordinace?

— Nakolik je řízení dobrovolníků profesionální?

— Umíme vyjádřit ekonomický přínos dobrovolné práce?

„Jedná se o formy, v nichž se často dokáže ustavit šťastné propojení mezi evangelizací a charitativním dílem.“12

12 Tamtéž, s. 45.

Závěrem

Nová encyklika přináší nový impulz pro formulaci základních dokumentů, bez nichž se profesionální organizace nemůže obejít. Každá organizace musí jednoznačně a konkrétně definovat poslání, obecné i zcela konkrétní cíle, jichž chce dosáhnout, a také definovat hodnoty, podle kterých dokáže pracovat a stavět na nich svoji politiku.

Každý pracovník církevní organizace musí rozumět poslání své organizace, podporovat je a být schopen je vysvětlit. Tím se stane církevní organizace srozumitelnější pro širokou veřejnost a usnadní se veškeré vazby s ostatními institucemi.

Hodnoty, na nichž jsou postaveny občanské organizace, jako např. integrita, otevřenost, transparentnost, odpovědnost a další, jsou potřebné i v církevních organizacích. Ale církevní instituce je navíc bohatší o takovou hodnotu, jako je láska, která má základ v Bohu.


Bookmark and Share
 
 
© Na zveřejněné texty se vztahují autorská práva.
© Design, redakční systém: Webdesignum 2004-2018
Licence Creative Commons
Teologické texty podléhají licenci Creative Commons.
|