ANOTACE

Číslo: 2006/3 (Recenze)

Leo Pavlát (ed.), ŽIDÉ — DĚJINY A KULTURA. 3. doplněné vydání, Židovské muzeum v Praze 2005, 160 s., množství ilustrací. — Po více než dvě tisíciletí je židovské etnikum součástí středomořského okruhu světa. Ne jako jedna ze střídavě nastupujících a odcházejících dominant, ale jako trvale přítomná a nevyhladitelná kulturní minorita. Křesťanská většina se s ní postupně vyrovnávala různým způsobem až do dneška, kdy tyto dvě kulturní varianty společně čelí ateistickému popírání transcendence.

Tento svazek je míněn jako učebnice. Text celkem od sedmi autorů spolu s množstvím ilustrací nabízí čtivý průřez dějinami židovstva od jeho příchodu do Palestiny a Davidova království, vzniku Bible i Talmudu, přes období aškenázského židovstva a chasidismu až po emancipaci, sionismus a ustavení státu Izrael. Zajímavé jsou kapitoly o existenci Židů v našich zemích od desátého století po sionistické hnutí a dnešek. Na to navazují ideologicky podpírané kampaně rasismu, norimberské zákony a koncentrační tábory, ale také obrana Židů na Západě, včetně účasti na frontách proti nacismu. Kniha zmiňuje, že katolický vztah k židovství otevřelo roku 1965 prohlášení Nostra aetate Druhého vatikánského koncilu a že otevřený vztah církve k židovství zdůraznil Jan Pavel II. návštěvou římské synagogy roku 1968 a státu Izrael roku 2000.

om

Václav Umlauf, KIERKEGAARD. Hermeneutická interpretace. Studia Kierkegaardiana 2. CDK, Brno 2005, 318 s. — Václav Umlauf (1960) studoval filosofii a teologii na pařížském Centre Sévres a na londýnské Heytrop College. Doktorát filosofie získal na mnichovské Hochschule für Philosophie. Ve své knize usiluje o původní výklad díla dánského filosofa Sörena Kierkegaarda (1813—1855). Práce s tautologicky znějícím názvem má být nesena „sympatickou četbu“, čímž autor rozumí osobní a existenciální podřízení vykladatele „zakoušenému apelu vnímanému skrze věc text“, shodu patetického naladění díla a čtenáře, jež zakládá takové adekvační pojetí pravdy, v níž jde vedle shody jsoucího a myšleného i o shodu účastného porozumění čtenáře, smrtí odcizeného autora a relativně odcizeného díla.s tímto přístupem jsou Kierkegaardovy spisy interpretovány v kategoriích existence, času a víry.

vn

Zaslané knihy

Józef Augustyn SJ, SMÄDNÍ PO LÁSKE. Meditácie z rekolekcií. Dobrá kniha, Trnava 2005, 120 s.

Mary Ann Getty-Sullivanová, ŽENY V NOVOM ZÁKONE. Dobrá kniha, Trnava 2005, 304 s.

Joseph Ratzinger, DUCH LITURGIE. Dobrá kniha, Trnava 2005, 192 s.

Paul Beauchamp, ŽALMY. NOC A DEŇ. Dobrá kniha, Trnava 2004, 278 s.

Gerard W. Hughes SJ, BOH PREKVAPENÍ. Dobrá kniha, Trnava 2006, 208 s.

Blaise Arminjon, VEĽPIESEŇ. Komentár k Piesni piesní. Dobrá kniha, Trnava 2004, 366 s.

Karel Rechlík, ANDĚL NA CESTĚ. CDK a Karmelitánské nakladatelství, Brno 2005, 196 s.

Ludmila Muchová, VYSLOVIT NEVYSLOVITELNÉ. Didaktika uvádění do světa symbolů. CDK, Brno 2005, 244 s.

Jiří Hanuš, Jan Vybíral (eds.), EVROPA A JEJÍ DUCHOVNÍ TVÁŘ. Eseje — komentáře — diskuse. CDK, Brno 2005, 332 s.

Petr Gallus, Petr Macek (eds.), EVANGELICKÁ TEOLOGIE POD DROBNOHLEDEM. CDK, Brno 2006, 104 s.

Petr Gallus, Petr Macek (eds.), TEOLOGICKÁ VĚDA A VĚDECKÁ TEOLOGIE. CDK, Brno 2006, 104 s.

Jiří Kučera (ed.), VYZNAVAČ A MUČEDNÍK ŠTĚPÁN TROCHTA. Portál, Praha 2006, 56 s.

Jan Heller, PODVEČERNÍ DĚKOVÁNÍ. Vzpomínky, texty a rozhovory. Vyšehrad, Praha 2005, 312 s.

KRÁSNÝ ŽIVOT POD PSA. S Jiřím Karasem rozmlouval Jan Schwarz. Vydavatelství Sypták, Brno 2005, 232 s.

Vladimír J. Koudelka OP, MILÁ SESTŘIČKO. Dopisy otce Vladimíra sestře Růženě. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2005, 106 s.

William Dietrich, HADRIÁNŮV VAL. Historický román o lásce, statečnosti, nenávisti a touze po moci v římské Británii. Vyšehrad, Praha 2005, 296 s.


Bookmark and Share
 
 
© Na zveřejněné texty se vztahují autorská práva.
© Design, redakční systém: Webdesignum 2004-2018
Licence Creative Commons
Teologické texty podléhají licenci Creative Commons.
|