Indonéští muslimové střeží Vánoce

Autor: Radek Nedvěd - Číslo: 2006/1 (Panoráma)

Lidové noviny, 23. 12. 2005

Bhinneka Tunggal Ika. Jednota v různosti. Tak zní motto na státním znaku Indonésie. Státu s 225 miliony obyvatel, jenž je jednou z nejrozmanitějších zemí planety. Mozaikou 18 tisíc ostrovů, stovek etnik a mnoha náboženských vyznání. Početně dominantní muslimové (Indonésie jich má ze všech států nejvíc) zde žijí společně s miliony protestantů, katolíků, hinduistů či buddhistů.

Ideálu Jednoty v různosti zde ale v posledních letech, stejně jako v jiných státech jihovýchodní Asie, vyrůstá stále silnější protivník – radikální islám. Ten v Indonésii v jeho nejextrémnější podobě představuje islamistická skupina Jemaah Islamiyah, která má na svědomí atentáty v Bali v roce 2002, jež zabily na 200 lidí.

Letošní Vánoce, které zdejší křesťané slaví tak jako všude jinde na světě, podávají důkaz, že ideál Jednoty v různosti je pro naprostou většinu lidí souostroví důležitý. Bez ohledu na náboženství. Tisíce indonéských kostelů, jež by se o svátcích podle zpravodajských služeb mohly stát terčem útoků islamistů, budou totiž střežit hlídky muslimů. Pomáhat jim přitom budou hinduisté i buddhisté.

Největší indonéské muslimské uskupení Nahdlatul Ulama, jež má na čtyřicet milionů členů, již počátkem prosince oznámilo, že křesťanské svatostánky budou během vánočních svátků hlídat členové jeho křídla Banser. Ti většinou bývají vycvičení v bojových uměních. „V tomto roce jsme také kontaktovali skupiny z jiných náboženství, jako hinduisty či buddhisty,“ tvrdí koordinátor akcí Banseru Tatang Hidayat.

Tento týden navíc vyšlo najevo, že kostely, jichž je jen v metropoli Jakartě 1252, se rozhodli střežit i členové křesťany obávané militantní muslimské organizace Fronta islámské obrany. Ta je notoricky známá především útoky na „místa hříchů“ – prodejny s alkoholem či kluby, kde se podle nich provozuje prostituce či prodávají drogy.

Její představitelé se přitom často nijak netají tím, že by chtěli, aby se život v Indonésii řídil podle islámského zvykového práva šaría. „Zapojíme se přímo do ochrany kostelů, abychom ukázali, že vztahy mezi náboženskými skupinami v Indonésii jsou dobré,“ nechal se slyšet představitel této organizace Alawi Usman.

V nákupních střediscích v Jakartě vládne nyní vánoční atmosféra, jsou zde nazdobené vánoční stromy a ozývají se zde melodie Rolniček či Tiché noci. Reportér australské stanice ABC se tak již před čtrnácti dny podivoval, že když se člověk prochází indonéskými nákupními středisky, ani by ho nenapadlo, že křesťané tvoří jen několik procent obyvatel země.

Přes příjemnou vánoční atmosféru jsou svátky pro místní křesťany spjaty s obavami. Minimálně od Štědrého dne v roce 2000. Islámští radikálové tehdy provedli koordinované útoky u 11 kostelů v několika indonéských městech. Zabili dvacet lidí a na sto jich zranili. Oběťmi byli většinou křesťané, kteří mířili na vánoční mši.

Smrt jednoho člověka ale mezitím upadla trochu v zapomnění – při útocích zemřel totiž i muslim ze zmíněné organizace Banser. Zabila ho nálož, již chtěl vynést z jednoho z kostelů. Tento muslim zahynul, aby zachránil křesťanské věřící.


Bookmark and Share
 
 
© Na zveřejněné texty se vztahují autorská práva.
© Design, redakční systém: Webdesignum 2004-2018
Licence Creative Commons
Teologické texty podléhají licenci Creative Commons.
|