Religiozita v České republice v církevních statistikách
Autor: Helena Brotánková - Číslo: 2004/5 (Články)
Téma religiozity české populace je velmi zajímavá otázka, která se stala podnětem i pro zpracování dat pocházejících z roční statistiky katolické církve při nedělním sčítání v kostelech. Kontinuální sledování náboženského chování obyvatelstva v ČR nebylo možné v důsledku 40 let komunistické vlády. Bude proto jistě přínosné provést zhodnocení současného vztahu lidí k náboženství na základě dostupných statistických dat. Poskytnuté údaje se vztahují na správní územní jednotky římskokatolické církve: vikariáty, děkanáty, diecéze a arcidiecéze. Přesné porovnání těchto dat s okresní statistikou je proto ztíženo. Přesto mohou být následující charakteristiky důležitým zdrojem závěrů o vývoji religiozity obyvatelstva v ČR v průběhu 90 let. Vládní propagace ateistické výchovy a postupující sekularizace zanechala stopy i v nedostatku kněží. S klesajícím podílem věřících v české společnosti souvisí i nárůst neobsazenosti farností. Hodnoty pro jednotlivé diecéze zachycuje graf 1.
Graf 1 - neobsazenost farností římskokatolické církve počátkem 90. let
Zdroj: interní statistické materiály římskokatolické církve zpracované Českou biskupskou konferencí
Všechny diecéze mají přes polovinu neobsazených farností. Nejlépe jsou na tom moravské oblasti náležející Brněnské a Olomoucké arcidiecézi. Nejhorší je situace v územích okraje středních Čech a pohraničí zahrnutých v diecézích Plzeňské a Litoměřické.
Než přistoupíme k hodnocení interní statistiky katolické církve, je zapotřebí uvést data získaná Českým statistickým úřadem při posledním sčítání v r. 2001. Počty a podíly věřících všech sledovaných církví jsou obsaženy v tabulce 1. Podíváme-li se na podíly členů jednotlivých církví z počtu obyvatel ČR, můžeme označit religiózní populaci jako menšinu. Třetí sloupek tabulky udává podíl dané církve na celé religiozitě, kde vidíme jasnou dominanci římskokatolické církve. S velikým odstupem stojí za ní druhá Česká církev evangelická a třetí Církev československá husitská. Ostatní u nás zastoupené církve a náboženské společnosti dosahují společně pouze 4,5 % podílu věřících obyvatel.
Tabulka 1 - počet a podíl věřících u církví a náboženských společností z r. 2001
církev | počet | podíl v % | % z věřících | průměrný věk |
---|---|---|---|---|
bez vyznání | 6 039 991 | 59,04 | * | 33,6 |
římskokatolická | 2 740 780 | 26,8 | 83,3 | 48,8 |
starokatolíci | 1 605 | 0,015 | 0,05 | 45,3 |
řeckokatolická | 7 675 | 0,075 | 0,23 | 51,9 |
pravoslaví | 22 968 | 0,22 | 0,69 | 45,3 |
Církev československá husitská | 99 103 | 0,97 | 3,01 | 61,9 |
Českobratrská církev evang. | 117 212 | 1,145 | 3,57 | 53,4 |
Slezská evangelická církev | 14 020 | 0,137 | 0,43 | 42,4 |
Apoštolská | 4 565 | 0,045 | 0,14 | 33,1 |
Novoapoštolská | 449 | 0,0043 | 0,014 | 43,5 |
Církev Ježíše Krista s.p.d. (mormoni) | 1 366 | 0,133 | 0,04 | 36,7 |
metodistická | 2 694 | 0,026 | 0,081 | 45,1 |
BJB (baptisti) | 3 622 | 0,035 | 0,11 | 41,3 |
Církev bratrská | 9 931 | 0,097 | 0,302 | 39,5 |
Luterská evang.církev a.v. | 5 412 | 0,052 | 0,16 | 43,8 |
Evangelická církev a.v. | 14 885 | 0,145 | 0,45 | 49,7 |
Jednota bratrská | 3 426 | 0,033 | 0,104 | 42,9 |
židovské obce | 1 515 | 0,015 | 0,046 | 46,9 |
CASD (adventisti) | 9 757 | 0,095 | 0,296 | 40,5 |
Unitáři | 302 | 0,003 | 0,009 | 54,3 |
Křesťanská společenství+sbory | 10 939 | 0,107 | 0,33 | 33,2 |
Svědkové Jehovovi | 23 162 | 0,226 | 0,704 | 39,2 |
Církev sjednocení (moonisté) | 43 | 0,0004 | 0,001 | 29,6 |
Scientologie | 110 | 0,001 | 0,003 | 32,7 |
islám | 3 699 | 0,036 | 0,11 | 31,1 |
buddhismus | 6 817 | 0,067 | 0,207 | 32,1 |
Hare Kršna | 294 | 0,003 | 0,009 | 31,5 |
Zdroj: www.czso.cz
Charakteristika „průměrný věk“ je vypočítána jako aritmetický průměr z intervalového rozložení četností (zastoupení věřících v daných věkových skupinách). Z výše zmíněných církví v tabulce 1 vykazuje dvanáct z nich průměrný věk svých členů mezi 40-50 lety. Výrazně starší řady věřících najdeme v případě unitářů a řeckých katolíků. Nejstarší členy má však Církev československá husitská s nejvyšším dosaženým průměrným věkem. Ukázalo se, že mladí lidé tvoří výraznou část osob bez vyznání nebo preferují nové směry - Apoštolskou církev, Křesťanská společenství či Svědky Jehovovy, které se u nás začaly naplno rozvíjet až po roce1990. Mládež je rovněž podstatně zastoupena v mimoevropských náboženských proudech. Můžeme tak z těchto dat předpokládat, že vzhledem k celkovému významnému poklesu počtu věřících v ČR stačí mladá generace jen stěží nahrazovat umírající starší členy církví. Lze tedy uvažovat o tom, že rozložení charakteristiky „průměrný věk“ mezi jednotlivými církvemi zůstane vesměs zachováno, u církví s největším podílem starší generace se může věkový průměr i nadále zvyšovat.
Přistupme k dílčímu hodnocení materiálů naší největší, katolické církve. Jako první ze zastoupených charakteristik je uvedena průměrná návštěvnost katolických bohoslužeb, jejíž hodnoty jsou zaznamenány v následujících kartogramech, kde je vše graficky zachyceno. Na tomto místě je vhodné poukázat na vnitřní heterogenitu tohoto jevu a diferenciaci jednotlivých regionů.
Kartogram 1 - průměrná návštěvnost katolických bohoslužeb podle diecézí r. 2001
Zdroj: interní sčítání římskokatolické církve, data České biskupské konference
Opět se i podle těchto údajů potvrdilo rozdělení republiky na západní část českou a východní religióznější moravskou. V Čechách se vyprofilovala dvě odlišná území, ateistické střední, západní a severní oblasti a více katolické regiony jižních a východních Čech, zahrnující diecézi Českobudějovickou a Královéhradeckou. Procentuální hodnoty udávají podíl všech obyvatel diecéze, kteří navštěvují katolické bohoslužby. Z charakteru sčítání můžeme odhadnout, že jde pouze o pravidelnější účastníky bohoslužebných obřadů, poněvadž jejich počet byl získán sčítáním ve vybraných nedělích.
Neméně zajímavou charakteristiku dostaneme, když počet návštěvníků bohoslužeb vztáhneme k počtu římských katolíků na daném území. Zjistíme tak, ve kterých regionech najdeme nejvyšší zastoupení aktivních věřících.
Kartogram 2 - podíl aktivních věřících na bohoslužbách r. 2001
Zdroj: interní materiály římskokatolické církve, ČBK
Vidíme v diferenciaci regionů naprosto identickou mapu s předchozím kartogramem. Obě uvedené charakteristiky spolu vzájemně velmi souvisejí. V religiózních oblastech totiž nejen více obyvatel chodí na katolické bohoslužby, ale zároveň se tak zvyšuje i podíl aktivních katolíků.
Číslo vypočítané pro potřeby kartogramu 2 svou velikostí udává podíl těch věřících římských katolíků, kteří byli v době interního sčítání na bohoslužbě v kostele. Jsou to tedy pravidelní účastníci bohoslužeb, protože doba sčítání se nekryla se žádným významným katolickým svátkem. Zbytek značí množství římských katolíků, kteří se sice k tomuto náboženskému vyznání přihlásili či jsou vedeni v seznamech, ale svou víru neprojevují aktivní účastí na bohoslužbách. Nelze však zjednodušeně na základě této hodnoty říci, že ostatní katolíci jsou neaktivní. Musíme vzít v úvahu, že sem totiž patří například i lidé vyššího věku, jimž brání v účasti jejich zdravotní stav, či mladé rodiny s malými dětmi. Nejkatoličtějším regionem se ukázala podle očekávání být oblast Brněnské diecéze, kde byla v době sčítání zastižena přibližně pětina lidí římskokatolického vyznání.
Tabulka 2 – přehled návštěvnosti bohoslužeb v r. 2001
diecéze, arcidiecéze | počet obyvatel | návštěvnost% | aktivní katolíci | |
---|---|---|---|---|
Českobudějovická | 742 894 | 28 576 | 3,85 | 12,05 % |
Královéhradecká | 1 254 503 | 39 444 | 3,14 | 12,85 % |
Litoměřická | 1 330 383 | 11 257 | 0,85 | 6,95 % |
Plzeňská | 794 696 | 11 565 | 1,45 | 8,16 % |
Pražská | 2 062 189 | 35 253 | 1,71 | 9,53 % |
Brněnská | 1 354 361 | 97 150 | 7,17 | 18,22 % |
Olomoucká | 1 376 156 | 113 858 | 8,27 | 20,1 % |
Ostravsko-Opavská | 1 314 879 | 76 147 | 5,79 | 18,11 % |
česká provincie | 6 184 664 | 126 095 | 2,04 | 10,36 % |
moravská provincie | 4 045 396 | 287 155 | 7,10 | 18,85 % |
CELKEM ČR | 10 230 060 | 413 250 | 4,04 | 15,08 % |
Zdroj: interní statistika katolické církve
Území diecézí je však pro postihnutí skutečné religiózní diferenciace mezi regiony příliš velké. Proto je zajisté názornější použít jako územní jednotku vikariáty a děkanáty. V nich je uvedena charakteristika účasti lidí na bohoslužbě a ta je vyjádřena jako podíl přítomných věřících z celkového počtu obyvatel příslušného vikariátu. Každá diecéze je znázorněna samostatnou mapkou.
Ačkoliv se hranice vikariátů a děkanátů neshodují se správními hranicemi okresů, můžeme vidět, že oblasti vysokého zastoupení věřících římskokatolického vyznání se nacházejí převážně na území jižní a střední Moravy. Zde, na územích Brněnské diecéze a Olomoucké arcidiecéze, se rovněž nacházejí i území s nejvyšší návštěvností kostelů při bohoslužbách. Jedinou výjimku severomoravského okresu Opava zastupuje děkanát v oblasti Hlučínska.
Kartogram 3 - soubor map českých diecézí a návštěvnost bohoslužeb podle vikariátů, r. 1999
Královéhradecká diecéze:
Litoměřická diecéze:
Plzeňská diecéze:
Pražská arcidiecéze:
Českobudějovická diecéze:
Ostravsko-Opavská diecéze:
Olomoucká arcidiecéze:
Brněnská diecéze:
Jak nám uvedený soubor kartogramů jednotlivých vikariátů a děkanátů naznačuje, variabilita územního rozložení zapojení obyvatel do náboženského života zůstala zachována.
Oblasti s nejnižším podílem římských katolíků mezi obyvatelstvem se také shodují s regiony nízké účasti na bohoslužebných obřadech v kostelech. Nejateističtější okresy se nacházejí severně od Kladna a Rakovníku. Stejně tak i vikariáty nejnižší návštěvnosti bohoslužeb jsou na územích Litoměřické a Plzeňské diecéze. I zde se nachází výjimka, poněvadž oblast Kladenska a Rakovnicka náleží již k arcidiecézi Pražské.
Zajímavá je rovněž variabilita proměnné návštěvnosti bohoslužeb. Zatímco na severu Čech dosahuje pouze okolo 1 % populace daného území, v děkanátech na Moravě chodí do kostela pětina až čtvrtina obyvatel. Z map uvedených výše vidíme také územní diferenciaci v účasti na bohoslužbách mezi jednotlivými regiony dané diecéze. Zatímco v regionech české provincie převládá zastoupení nejnižších kategorií, na střední a jižní Moravě mají děkanáty převážně sytější odstín. Zde se nalézají i regiony nejvyšší návštěvnosti. Přechodným stupněm mezi těmito dvěma póly jsou území Českobudějovické a Ostravsko-Opavské diecéze, ve kterých se účast na bohoslužbách pohybuje průměrně kolem 4 % populace. Zajímavá vnitřní územní diferenciace se objevuje na území Královéhradecké diecéze mezi její severozápadní a jihovýchodní částí. Druhá zmíněná oblast se totiž kryje s východočeskými podhorskými okresy vyšší religiozity. Porovnáme-li regiony nízké a vysoké účasti lidí na bohoslužbách s okresy s nízkým a vysokým podílem obyvatel římskokatolického vyznání, získáme tabulku 3.
Tabulka 3 - římskokatolické a ateistické okresy r. 2001 a regiony nízké a vysoké účasti na bohoslužbách r. 1999
okresy s nejnižším podílemřím. katolíků | nejkatoličtějšíokresy | nejnižší účast na bohoslužbách | nejvyšší účast nabohoslužbách |
---|---|---|---|
Most 9,4% | Uh. Hradiště 60,8% | Kladno 0,53% | Valaš. Klobuky 29,6% |
Rakovník 10,5% | Opava 53,4% | Sokolov 0,61% | Veselí n M. 29,1% |
Česká Lípa 11,4% | Hodonín 53,1% | Rakovník 0,62% | Hlučín 26,4% |
Jablonec n./N. 11,5% | Žďár n./S. 49,9% | Teplice 0,71% | Velké Meziříčí 26,3% |
Ústí n./L. 11,7% | Zlín 47,5% | Chomutov 0,91% | Uherský Brod 25,7% |
Teplice 11,7% | Blansko 44,9% | Ústí n./L. 0,99% | Holešov 17,6% |
Děčín 11,9% | Vsetín 44,4% | Česká Lípa 1,01% | Třešť 17,1% |
Liberec 12,0% | Třebíč 44,3% | Plzeň-jih 1,01% | Mor.Budějovice 16,3% |
Chomutov 12,3% | Pelhřimov 42,0% | Karlovy Vary 1,06% | Modřice 16,2% |
Kladno 12,4% | Břeclav 41,3% | Děčín 1,1% | Kyjov 15,8% |
Zdroj: Sčítání lidu, domů a bytů r. 2001, www.czso.cz, Statistika římskokatolické církve, sčítání v kostelech, r. 1999
Závěrem můžeme říci, že existují dvě možné vize budoucího religiózního vývoje ČR. Vize sekularizační počítá s dalším poklesem věřících a vize religiózní uvažuje o opětném nárůstu religiozity české populace. Oba uvedené scénáře možného vývoje české společnosti buď k ateismu, nebo k religiozitě jsou pro dlouhodobý horizont velmi obecná vize. Podle všech současných ukazatelů dnešní situace ohledně náboženství v ČR je možné konstatovat, že jako nejpravděpodobnější se přesto jeví možnost kombinace obou navržených vizí. V blízké budoucnosti, v řádu pěti až deseti let, bude sekularismus ve společnosti ještě nabývat na významu, pak však je možné předpokládat opětný růst religiozity, která však jistě nedosáhne prvorepublikových hodnot. I nadále se ČR v této oblasti nepodaří vyrovnat se okolním zemím, ačkoliv i v nich se projevuje pomalu postupující sekularizace. Proměna religiozity obyvatel však může být dvojí: jednak kvantitativní pokles počtu věřících, jednak kvalitativní posílení obsahu jejich víry.