Franz Furger: Etika seberealizace, osobních vztahů a politiky
Autor: Oto Mádr - Číslo: 2004/4 (Recenze)
THEOLOGICA sv. 6. Academia, Praha, 2003, 198 str.
Autor, profesor morální teologie a etiky, si získal odbornou autoritu i mimo církev, takže byl mj. povolán do evropského grémia s vysokým renomé. Přesto, že zůstal na půdě katolické morální teologie, podařilo se mu v tomto svazku nabídnout obecně srozumitelný přehled etiky pro důstojný život v různých oblastech současného života.
Celkový ráz etiky pro dnešek vyjadřuje v úvodních kapitolách: Člověk jako tvor povolaný k sebeutváření, Osobní odpověď v rozhodnutí svědomí, Mravní návod a norma jako pomocné prostředky rozhodování. Část A (Individuální oblast života) uvažuje o odpovědnosti za vlastní osobnost. Např. v oddíle „Péče o duchovní dimenzi“ analyzuje závaznost nedělní bohoslužby („…vnitřní závazek má být motivací k slavení bohoslužby“), sebepřemáhání („Láska v širokém smyslu evangelia vyžaduje zácvik“). Je-li sexualita nejsložitější problém v současné morálce, pak je její analýza a vyvážené chápavé odstínění povinností a selhání mistrovským dílem autora. Ze závěru: „Jediným rozumným opatřením je proto cílově zaměřené, tělesnosti otevřené a sexualitě příznivé pěstování svědomí, které se ale zásadně nezpronevěřuje lidské skutečnosti, že člověk musí s vlastní odpovědností přijmout i usměrňování svých pudů.“
Část B (Osobně mezilidská oblast života). Ochrana života vychází z jeho hodnocení a řeší eutanázii, potrat, trest smrti atd. Mezilidské vztahy jsou založeny na pravdivosti a odpovědnosti, se zvláštním důrazem na rodinu a výchovu. Část C (Sociálně-společenská oblast života) zpracovává vztah osobního a obecného dobra, subsidiaritu, solidaritu a lidská práva. Struktury společnosti potřebují zdravý řád. Významné kapitoly věnuje demokratické společnosti (strany, církev a stát atd.) a odpovědné politice (cíle: sociální jistota, hospodářský řád, mezinárodní vztahy, právní ochrana atd.). Soubor „Občanské ctnosti“ (tolerance, ochota k službě, kritická otevřenost vůči světu, ochota ke spoluodpovědnosti) završují celek.
Závěrem lze tento svazek vřele doporučit studujícím teologie, politicky angažovaným občanům a občankám a většině ostatních jako součást povinného sebevzdělávání.